Hvem er designeren bag Muslingestolen?

Skrevet af Niklas Søgaard den

Den populære Clam Chair har længe været det mest mystiske møbel på det danske møbelmarked – for hvem har slået stregerne til dette fine værk? Den har været tilskrevet den danske arkitekt Philip Arctander, men på meget tynd begrundelse og uden reel dokumentation. Derfor har to designentusiaster sat sig for at dykke ned i historien, som nu offentliggøres for første gang her. De to entusiaster er den tyske journalist og møbelhistoriker Oliver Fischer (@facesofdanishmodern) og amerikanske Zephyr Renner (@zephyrleifrenner), som har studeret dansk møbelkunst i årevis.

 

Med sine kølleformede ben, afrundede armlæn og unikke sædeform skiller Muslingestolen sig ud fra mængden af sine samtidige stole, som i højere grad er forankret i den danske møbelhistorie. Muslingestolen bragte noget nyt til bordet. Nogle kalder den nuttet og andre naive, men alle er enige om at dens helt unikke formsprog, hvilket har gjort den til en eftertragtet og bekostelig sag på vintagemarkedet. Alene dét giver stolen en aura af mystik. Køberne har i årevis brugt store summer på stolen og spurgt sig selv: Hvem har egentlig designet og produceret denne vidunderlige stol?

 

 

Da muslingen først fik opmærksomhed på markedet i midten af halvfemserne, blev der fremsat adskillige teorier om designeren bag. Først blev Viggo Boesen (1907-1985) mistænkt som værende ophavsmand, dernæst en vis Martin Olsen og endelig blev designverdenen i 2013 enige om, at stolen må være tegnet af arkitekt Philip Arctander (1916-1994) og produceret af Nordisk Staal- og Møbel Central. I dag kan vi konkludere, at dette ikke stemmer. Vi er nemlig overbeviste om, at ophavsmanden til den unikke stol var en anden; den danske møbelpolstrer, designer og møbelproducent Arnold Madsen (1907-1989).

 


Er du ikke bekendt med navnet ‘Arnold Madsen’? Så er du ikke alene. Hans navn er nemlig en af de bedst bevarede hemmeligheder i den danske designverden, til trods for, at han har designet og produceret en af de mest eftersøgte stole i verden. Madsen var grundlægger og medejer af firmaet Madsen & Schubell, som producerede adskillige succesfulde modeller til det nordiske møbelmarked mellem 1945 og 1965, heriblandt ’Pragh’-stolen og MS-9, som i dag også er kendt som ’Oda’-stolen.


   

Arnold Madsen, Clam Chair, Muslingestol


Hvad gør os så sikre på, at Madsen er manden bag?

Beviserne for dette er faktisk overvældende. Først og fremmest er der tre pålidelige vidner, som enstemmigt bekræfter, at Arnold Madsen er designeren bag: Johna Madsen (datter af Arnold Madsen), Flemming Schubell (søn af Henry Schubell, Madsens forretningspartner) og Ole Christian Hassing (søn af Sigurd Hassing, Vik & Blindheims salgsagent). På baggrund af deres beskrivelser og dokumentationer, som i det væsentlige er sammenfaldende, kan vi konkludere at muslingens historie skal rekonstrueres fuldstændigt.

 

Johna Madsen, datter af Arnold Madsen

Johna blev født i 1943 og voksede op med historien om Madsen & Schubells forretningseventyr – og ikke mindst med historien om Muslingestolen. Hun husker ikke tilblivelsen af stolen, da hun blot var ét år gammel, da den blev tegnet. Hvad hun ikke glemmer, er, at hun voksede op med stolen i Madsen-huset, som var der i hele hendes barndom, ligesom andre familiemedlemmer også havde et eksemplar. Heriblandt hendes onkel, som Arnold Madsen havde givet ham.

 

Hun husker hvordan, at hun besøgte sin far i kælderværkstedet i Gothersgade i hjertet af København, hvor Arnold selv stod og snedkererede og polstrede den lille produktion af stolen. Stolen spillede en stor rolle for ham. For det var en stol, der satte alting i gang for Madsen & Schubell.

 

 

Clam Chair Arnold Madsen Arctander



Madsen havde indtil da levet et ret ustabilt liv. Han emigrerede i en ung alder til Amerika, hvor han arbejdede som sømand og ufaglært arbejdsmand. Efter sin hjemkomst, bosatte han sig i København og uddannede sig til møbelpolstrer. I begyndelsen af trediverne blev han selvstændig og flyttede i 1943 ind i værkstedslokalerne i Gothersgade, hvor han startede med at renovere møbler for andre producenter og kunder. Men hurtigt gik han selv i gang med blyant og papir.

 

 

Flemming Schubell, søn af Henry Schubell
”Min far var en erfaren snedker og arbejdede som forarbejder hos det anerkendte møbelfirma Winther & Winding”, fortæller Flemming. ”En dag dukker en møbelpolstrer op, som kommer med en et gips-sæde, som han havde brug for hjælp til at lave et stel til. Han havde været byen rundt og spurgt de mange møbelsnedkere, men alle havde afvist ham”.

 

”Stolen var en musling. Min far konkluderede hurtigt, at det ville være udfordrende at fremstille sådan et stel – men ikke umuligt. Forslaget til rygkonstruktionen var så dårlig, at en traditionel samling ikke ville kunne modstå belastningen. Så Henry udviklede en speciel samling, som ikke krævede, at ryglænet skulle forbindes direkte med sædet. Den var dog så kompliceret at lave med båndsav at ingen ville lave det. Så disse lavede Henry privat og selve stellet lavede Winther & Winding”, forklarer Flemming. Arnold Madsen og Henry Schubell så et potentiale i et samarbejde og kort tid efter deres første møde, tilbydes Henry Schubell et partnerskab, som han takker ja til.

 

 

Ole Christian Hassing, søn af Sigurd Hassing
I 1945 gik produktionen af Muslingestolen for alvor i gang for det nye møbelfirma; Madsen & Schubell. Og de fik en forrygende start. Det kan bl.a. konstateres ved, at mange kendte forretninger havde Madsen & Schubells designs med i deres sortiment. Datidens største møbelhus, Illums Bolighus, var en af dem og ligeså var Nordisk Staal og Møbel Central. Sidstnævnte har i årevis været tilskrevet som værende producent af stolen, hvilket er fejlagtigt. Det var en forhandler af stolen.

Nogle få år senere udvidede Madsen & Schubell endda deres forretning til det voksende internationale marked og i 1953 mødte de på den store møbelmesse i Fredericia, den norske repræsentant Sigurd Hassing, der arbejdede for den store norske møbelvirksomhed Vik & Blindheim. Hassing så et stort salgspotentiale i stolen og indgik en licensaftale med Madsen & Schubell, som gjorde det muligt for den norske fabrikant, at producere deres designs i Norge – heriblandt Muslingestolen.

 

Hassings søn, Ole Christian, husker: ”Min far måtte overbevise Arnold og Henry om potentialet i samarbejdet, som til sidst lykkedes. Og vores familie blev venner. Der var et langt forretningsmæssigt forhold mellem min far og Madsen. Det var aldrig en hemmelighed, at Arnold Madsen var designeren bag, men han havde ikke behov for at få sit navn på. For han var jo ikke en anerkendt og uddannet arkitekt”.

 


Madsen & Schubell stoppede produktionen af stolen på deres københavnske værksted omkring 1953, hvor stolen dog fortsat blev produceret hos Vik & Blindheim i Norge. Et katalog fra 1958 fra Vik & Blindheim viser stolen sammen med tre andre modeller, som utvivlsomt er fra Madsen & Schubells værksted. Fra denne periode findes også en annonce, som Vik & Blindheim indrykkede i tidsskriftet ’Møbelfabrikanten’. I denne annonce er der fire stole, hvoraf tre er disse uomtvisteligt er Madsen & Schubell-stole. Er der nogen anden mulig forklaring, at disse fire stole hører sammen, fordi de alle stammer fra det samme sted?

 

Arnold Madsen Clam Chair, Vik BlindheimKreditering: @arkivalium.

 


Fint, men hvad med dokumentationen?
 

Der findes ingen konstruktionstegninger af Muslingestolen – og det er der en god grund til. Som møbelpolstrer havde Arnold Madsen ikke lært at lave tekniske tegninger. Som hans datter, Johna, siger: ”Han lavede en masse pillearbejde og formede altid sine modeller med hænderne. Han duede ikke til at sidde og tegne i timevis. Den første model af Muslingestolen lavede han af gips, som var den model, han gik på jagt efter en snedker med". I dag eksisterer den desværre ikke længere, men Flemming Schubell, der selv blev ansat som snedker på værkstedet i 1958, bekræfter, at den i mange år stod i værkstedet som et godt minde om grundlæggelsen for virksomheden.

 

Og der er ligeledes gode grunde til, at der ikke findes annoncer fra Madsen & Schubell; for de solgte ikke deres møbler direkte til slutkunden. Som tidligere beskrevet, arbejdede Madsen med udvalgte møbelhandlere. De havde nøje udvalgt én forhandler i hver større by i Danmark, på nær København, hvor der var flere forhandlere, som måtte sælge Madsen & Schubells designs. Ligesom Illums Bolighus og Bovirke, så reklamerede disse med deres egen forretning og navn – og ikke deres underleverandørers, som Madsen & Schubell jo var. Der var en uskreven regel om, at møbler, der blev solgt gennem en forhandler, ikke måtte være stemplet fra producenten. Det gjaldt også for Madsen & Schubells møbler.

 

Men der er andre væsentlige beviser. Blandt andet en sang, som Madsen & Schubells medarbejdere skrev i januar 1957 i anledningen af Arnold Madsens 50-års fødselsdag:


Arnold Madsen, Clam Chair, song text


Under krigens mangler måtte mangen polstrer stå for fald,


hvis man ikke ku' få men'sker anbragt i en muslingeskal.

Det fik Arnold lært en masse


og se, det gav vældig kasse,

men for at det nu skal gå,

må han stadig hitte på.

 

’Muslingeskal’ er netop den omtalte Muslingestol.

Men det tydeligste fysiske bevis er relateret til den føromtalte annonce fra tidsskriftet ’Møbelfabrikanten’. Efter Arnolds død fandt man i hans skrivebord flere billeder af hans designs, som tydeligvis var lavet til markedsføringsformål. Blandt disse var et udklippet foto af Muslingestolen, som er nøjagtig samme foto, som blev kopieret til Vik & Blindheim-annoncen med de fire stole. Det kan ses på vinklen af stolen, stoffet og træets årer. Og der er kun én forklaring på, at Madsens familie ejer det originale fotografi: Arnold Madsen er skaberen af Muslingestolen.

 

 
Clam Chairs by Arnold Madsen, lambskin Billede af to Muslingestole af Arnold Madsen, som KLASSIK tidligere har solgt.


Og hvad med Philip Arctander?

Teorien om at Arctander var manden bag Muslingestolen, hvilede på Arctanders ven, arkitekten Poul Erik Skriver, som har bekræftet tilskrivningen – men uden nogen dokumentation. Skriver, der dengang var i sine 90’ere, er siden gået bort og der er derfor ikke mulighed for at få uddybet hans formodning. Holder man hans ord op mod ovenstående undersøgelse, så føler vi os overbeviste om, at Muslingestolen af tegnet af Arnold Madsen og udført hos Madsen & Schubell.

Er du interesseret i mere information, så kan du se Flemming Schubell tale om stolen på YouTube her: https://www.youtube.com/watch?v=Bf0ttZAWw8I.