Den spektakulære Syvskærmskrone

Skrevet af Niklas Søgaard den

Syvskærmskronen, også kendt som Septima, blev udviklet i årene 1927-31 og blev første gang udstillet på Kunstindustrimuseet (i dag Designmuseum Danmark) i september 1928 i en prototypeversion. Her fik den adskillige flotte anmeldelser i pressen, trods PH endnu ikke så lampen som værende færdig.

 

Septima drawing by Poul Henningsen Poul Henningsens tegning af Syvskærmskronen, 1928.

 

 

Den endelige lampe blev til i perioden 1929-31, men lampens kulturelle og kommercielle potentiale blev aldrig realiseret, da den både var kompliceret og dyr at producere – og derfor bekostelig at købe. Ved 2. verdenskrigs begyndelse indstillede producenten, Louis Poulsen, produktionen pga. materialemangel og Poul Henningsen måtte senere flygte til Sverige grundet sin radikale udtalelser om nazisterne. Han flygtede til Sverige i 1943 med sin kone, arkitekten Arne Jacobsen samt dennes kone.

 

Den første udgave af Septima var baseret på PH 5/5-lampens skærmsæt, hvor der i Septima er blevet indskudt fire ekstraskærme mellem de tre eksisterende. Skærmene er i hhv. klart og matteret glas, så de fremstår med skiftevis klare og matte felter. De tidlige Septima-lampers matte felter blev udført med sandblæsning og senere en fotokemisk proces, som kaldes heliografi. Skærmene er placeret sådan, at et overliggende matteret felt dækker for det underliggende klare felt.


 


En forløber til Koglen

Under udviklingen af Septima-lampen i slut 1920’erne, tegnede Poul Henningsen en metaludgave af lampen, der dog aldrig blev fremstillet. Hvorfor vides ikke. Dog blev tegningerne bragt op igen i 1958, da arkitektparret Eva & Nils Koppel spurgte Poul Henningsen, om han ville tegne en pendel til deres nye opgave; Langelinie Pavillonen i København. Resultatet blev den i dag verdenskendte Kogle.



Langeline Pavillonen , 1958
Fotografi fra Langelinie Pavillonen, tegnet af arkitektparret Eva & Nils Koppel efter de vandt en arkitektkonkurrence i 1954 om opgaven. Opført i en moderne, funktionalistisk byggestil, som kendetegner Koppel-parret.


Man kan nok ane, at Septima-lampen er en forløber til den ikoniske Kogle. Efter sigende tegnede Poul Henningsen Koglen på blot 3 måneder, da den tog udgangspunkt i Syvskærmskronens tegninger fra 1920'erne.

Ved Koglen har man fjernet hver andet felt fra Septima-skærmene, så lyset reflekteres og sendes ud igennem åbningerne. Man har derudover tilføjet yderligere 5 rækker af skærme, som giver et blændfrit lys uanset betragtningsvinkel.

 

En af de originale Kogler fra Langelinie Pavillonen, som KLASSIK i 2020 solgte til en kunde i Shanghai. Se den her.

 

Se vores udvalg af Septima-lampen her.
Se vores udvalg af Kogle-lampen her.

 


Vil du læse mere om Poul Henningsens arbejder, kan vi anbefale bogen ’Tænd! PH-lampens historie’ af forfatter Tina Jørstian & Poul Erik Munk Nielsen. God fornøjelse!