“Hold fingeren på pulsen, og prøv at udvikle kritisk tænkning ved at sammenligne tidligere og nuværende design" - Frits Henningsen
Frits Henningsen (1889-1965) var og er kendt for sin kompromisløse og perfektionistiske tilgang til håndværk, sin levende karakter og kraftfulde design. I dag anses flere af hans værker for at være blandt de fineste af de danske møbler, der blev fremstillet i det 20. århundrede ⏤ og med god grund.
Henningsen kom tidligt i lære hos en af tidens mest anerkendte møbelsnedkermestre, I. P. Mørck på Vesterbrogade i København. Mørck arbejdede tæt sammen med mange af tidens største danske arkitekter og skabte møbler til bl.a. Martin Nyrop (1849-1921), Johan Rohde (1856-1935) og Thorvald Bindesbøll (1846-1908), som hver især satte et unikt præg på dansk design- og kulturhistorie og blev vigtige inspirationskilder for Henningsen.
Selvom de fleste ikke kender Mørcks snedkerværksted særligt godt i dag, var det i begyndelsen af 1900-tallet et af de mest fremtrædende værksteder. En af værkstedets største bedrifter var dets deltagelse i den prestigefyldte verdensudstilling i Paris i 1925, hvor de blev tildelt Grand Prix-medaljen for sin møbelproduktion af arkitekten Johan Rohde. En af datidens største anerkendelser.
Den senere berømte møbelsnedkermester Johannes Hansen (1886-1961) blev udlært hos Mørck, og møbelsnedkermester Jacob Kjær (1896-1957) arbejdede også som møbelsnedker på værkstedet i sine tidlige dage.
Portræt af Frits Henningsen. Foto: Ukendt
Frits Henningsen er således vokset op med, i hvert fald professionelt, Skønvirke-møbler, som var den store trend i 1911. Da Henningsen afsluttede sin uddannelse som møbelsnedker hos I. P. Mørck samme år, må man formode, at Henningsen var involveret i produktionen af stolene til Københavns Rådhus, som arkitekt Martin Nyrop bestilte hos I. P. Mørck i begyndelsen af 1900-tallet. Et rådhus, der i høj grad er præget af den danske Skønvirke-bevægelse.
Efter endt uddannelse rejste Henningsen for at arbejde i Tyskland, Frankrig og England, hvilket gav ham mulighed for at indfange udtryk fra hver enkelt kultur og stilart, som han senere genfortolkede med et mere moderne twist. Henningsen var kendt som en kompromisløs designer, og i modsætning til mange andre af tidens møbeldesignere fremstillede han altid sine egne møbler, hvilket han begyndte på i 1915, efter at han var vendt tilbage til København fra sine udlandsrejser.
Et par Wingback-stole af Frits Henningsen, 1935. I dag betragtes denne model som Henningsens mesterværk, der indkapsler hans kompromisløse håndværk og ekstraordinære designsprog. De aktuelle stole er i originalt patineret anilinlæder og patinerede massive egetræsben.
Og det var i 1915, at han etablerede sin egen møbelforretning på Nikolaj Plads i det centrale København, ikke langt fra sit værksted i Dronningens Tværgade. Butikken lå i en restaureret barokbygning fra 1700-tallet, som fra 1934 lå ved siden af A.C. Bangs nye moderne bygning, tegnet af den modernistiske arkitekt Bent Helweg-Møller (1883-1956). Begge bygninger eksisterer stadig i dag.
Frits Henningsens møbelforretning på Nikolaj Plads i København.
Foto af Københavns Stadsarkitekt
Foto af Københavns Stadsarkitekt
Ud over at udstille sine møbler i sin forretning deltog Frits Henningsen også i Snedkerlaugets prestigefyldte møbeludstillinger fra 1927 til 1937 og var registreret medlem af Københavns Snedkerlaug, hvorfra han modtog stor anerkendelse for sit engagement i snedkerkunsten.
Indflydelsen fra den franske empirestil, rokokoen og engelske møbler fra det 17. århundrede er tydelig i mange af Frits Henningsens værker. Her ses 'øreklappen' på hans ikoniske 'Wingback Chair' fra 1935.
Inspireret af rokokoen, det franske imperium og engelske møbler fra det 17. århundrede fandt Henningsen sit eget unikke udtryk, som han er bredt anerkendt for i dag. Hans bløde kurver, funktionelle løsninger og tidløshed er forankret i danske håndværkstraditioner og er måske grunden til, at Frits Henningsens møbler i dag er nogle af de mest eftertragtede fra dansk designs guldalder.