Kenneth Blom – Mellem Drøm og Virkelighed
”Noget af det som har overrasket os positivt, er ikke blot interessen og salget af Kenneth Blom straks på Art Herning, men også at Blom rammer så bredt. Vi har solgt ét Blom maleri til en 23-årig ung mand der har sparet op til at købe det til sin nye lejlighed, og vi solgte et andet til en 75-årig kunde, der selvsagt er et helt andet sted i livet.
Jeg har været i branchen hele livet, og har handlet med alle de store kunstnere, men det er sjældent at jeg har set en kunstners værker ramme så bredt og så dybt samtidig.” – Anette Birch, ejer af Galerie Birch
De store malerier opleves bedst, hvor de har godt med plads. Derfor er udstillingen flyttet fra Galerie Birchs egne lokaler i Palægade ind hos naboen, Klassik Flagship Store på hjørnet af Palægade og Bredgade.
Udstillingen åbner torsdag d. 5. marts med en reception fra kl 17-20, og vil i øvrigt være åben i Klassik Flagship Stores normale åbningstid til og med den 28. marts.
Kunstneren vil være til stede til åbningen og igen lørdag d. 7. marts.
Udstilling: Kenneth Blom – Mellem Drøm og Virkelighed Klassik Flagship Store
Bredgade 3, København K
Arrangør: Galerie Birch
Palægade 5, København K
Åbningstider: Mandag-fredag 11-18 og lørdage 11-16
______________________________
Nærhed og distance
Kenneth Bloms skildringer af flygtige skikkelser i neutrale, arkitektoniske rum fremkalder både en følelse af nærhed og en erkendelse af en distance som opstår i kløften mellem individet og dets omgivelser – og ikke mindst hinanden.
Ligesom impressionisterne forsøger han at indfange skønheden i det flygtige øjeblik – en solnedgang, storbyens tempo, omgivelsernes hastige forandringer.
Beskueren skal selv skabe sammenhæng mellem fladerne og udfylde kløften og det tomme rum. Figurerne synes at række ud efter hinanden, udover lærredets afgrænsning.
Kenneth Blom er født i Danmark men opvokset i Norge. Hans vej til kunsten er en fortælling om livets vilkårlighed og hvorledes man kan spore andre i en retning, som set i bakspejlet ikke kunne være anderledes. Kenneth Bloms værker fortæller samtidig deres egen historie om livets eksistentielle spørgsmål.
Skagen kalder
Som de fleste andre, er Kenneth Bloms ungdom præget af en rastløshed og søgen efter fokus. Som søn af en succesfuld designer for Georg Jensen, vokser han op iblandt kreativitet og kunstnerbørn. Fremfor at blive sendt på kostskole for at finde ro og retning, tager faren en afgørende beslutning om at sende sin søn på kunstskole i Oslo. Efter to uger på skolen og uden en foregående interesse for at skabe kunst, oplever Kenneth et klarsyn. Han er på rette spor.
På Kunstakademiet i Oslo er undervisningsstilen præget af 90’ernes konceptkunst. De studerende opfordres til at beskæftige sig med især installations- og videokunst, men mediet tiltaler ikke den unge norske kunstner.
På en studietur til Skagen, opstår en altomfavnende følelse af slægtsskab med provokunstens modsætning – Skagensmalernes florlette og romantiske skildringer af livets stille øjeblikke. Kenneth Blom erindrer straks det særprægede lys og sit allerførste møde med den forhenværende kunstnerkoloni under et besøg i Skagen med sin far som barn.
Denne genfundne inspirationskilde falder ikke i god jord hos professorerne på akademiet, som for længst har erklæret maleriet for dødt. Fra Kenneth Bloms årgang skulle det senere vise sig, at kun malerne brød internationalt igennem. Det kan betale sig at stå fast, også som enegænger.
Et internationalt gennembrud
I 1996 kommer Kenneth Blom i stand hos galleristen Haaken Christensen i Oslo, med hvem Børge Birch, stifteren af Galerie Birch, havde et mangeårigt samarbejde om Cobra-kunstnerne. Via forholdet til Galleri Haaken bliver Kenneth Bloms værker hurtigt og solidt placeret blandt de norske storsamlere.
I 2008 får Kenneth Blom som den første nulevende kunstner tilbudt en separatudstilling hos Sotheby’s i London. Det er Bloms gallerist i New York, som også er nevø til Jackson Pollock, som i begejstring over værkerne skaber kontakten. Kenneth Blom er siden blevet én af de få nulevende kunstnere, hvis værker opnår samme hvis ikke højere pris på auktion end ved førstegangssalg.
Hvis man undrer sig over hvorfor Kenneth Blom først nu bliver vist i Danmark, er det simple svar at han aldrig er blevet spurgt. Anette Birch, kunsthandler og indehaver af Galerie Birch mener, at tiden for længst har været moden til at præsentere hans værker for det danske publikum.