“Hold fingeren på pulsen og prøv at udvikle kritisk tænkning ved at sammenligne tidligere og nutidig formgivning” - Frits Henningsen
Frits Henningsen (1889-1965) var og er kendt for sin kompromisløse og perfektionistiske tilgang til håndværket, sin levende karakter og kraftfulde formgivning. I dag anses adskillige af hans værker som nogle af de fineste fra 1900-tallets danske møbelproduktion — og det er der en god grund til.
For i en tidlig alder kommer Henningsen i lære hos en af datidens mest anerkendte snedkermestre; I. P. Mørck på Vesterbrogade i København. Mørck havde et tæt samarbejde med mange af de største danske arkitekter på daværende tidspunkt og fremstillede møbler for bl.a. Martin Nyrop (1849-1921), Johan Rohde (1856-1935) og Thorvald Bindesbøll (1846-1908), som hver især har sat et stort aftryk i den danske design- og kulturhistorie og blev store inspirationskilder for Henningsen.
Det er de færreste som kender Mørcks snedkerværksted i dag, men i starten af 1900-tallet var det et af de mest anerkendte værksteder. Han deltog blandt andet i den renommerede verdensudstilling i Paris i 1925, hvorfra han fik tildelt en 'Grand Prix'-medalje for sin udførelse af arkitekt Johan Rohdes møbler. En af tidens største udmærkelser.
Den senere kendte snedkermester Johannes Hansen (1886-1961) blev også udlært hos Mørck og snedkermester Jacob Kjær (1896-1957) har ligeledes haft daglig gang som snedker på værkstedet i sine unge dage.

Portræt af Frits Henningsen. Foto: Ukendt
Frits Henningsen er altså vokset op med, rent fagligt i hvert fald, skønvirke-møbler i hænderne, som var den store trend i 1911, hvor Henningsen blev færdiguddannet møbelsnedker hos I. P. Mørck. Det må antages, at han har været med til at snedkerere de stole til Københavns Rådhus, som Martin Nyrop bestilte I. P. Mørck til at fremstille i starten af 1900-tallet. Et rådhus, som i høj grad er præget af dansk skønvirke.
Efter endt uddannelse drog Henningsen ’på valsen’ og arbejdede i Tyskland, Frankrig og England, hvor han indfangede udtryk fra hver deres kultur og stilarter, som han senere genfortolkede med et mere moderne præg. Henningsen var kendt som en kompromisløs formgiver og i modsætning til mange andre af datidens møbeldesignere, udførte han altid selv sine møbler, hvilket han begyndte på i 1915, da han vendte tilbage til København fra sine udenlandsrejser.

Et sæt Øreklapstole af Frits Henningsen, 1935. Modellen anses i dag som værende Henningsens hovedværk, som indkapsler hans kompromisløse håndværk og ekstraordinære formsprog. De viste stole er i originalt, patineret anilin-læder og med patinerede ben i massiv egetræ. Se dem her.
Og i netop 1915 etablerede han sin egen møbelforretning på Nikolaj Plads i indre København, som ikke lå langt fra hans værksted i Dronningens Tværgade. Forretningen var beliggende i en restaureret 1700-tals barok-bygning, som fra 1934 lå klods op ad A.C. Bangs nye funkis-bygning, tegnet af den modernistiske arkitekt Bent Helweg-Møller (1883-1956). Begge bygninger findes stadig i dag.

Frits Henningsens møbelforretning på Nikolaj Plads i København. Foto: Københavns Stadsarkitekt
Udover at udstille sine møbler i sin forretning, deltog Frits Henningsen også på Snedkerlaugets berømte møbeludstillinger fra 1927 til 1937 og var tilmeld medlem af Københavns Snedkerlaug, hvorfra han høstede stor anerkendelse for sit engagerede forhold til snedkerfaget.
Indflydelsen fra den franske empirestil, rokokoen og det 17. århundredes engelske møbler er tydelig i mange af Frits Henningsens møbler. Her er vist 'øreklappen' af hans ikoniske 'Wingback Chair', 1935.
Med inspiration fra rokokoen, fransk empire og det 17. århundredes engelske møbler fandt Henningsen sit eget, unikke formsprog som han i dag er anerkendt for. Hans bløde kurver, funktionelle løsninger og tidsløse værker er forankret i de danske håndværkstraditioner og må være årsagen til at Frits Henningsens møbler er nogle af de mest efterspurgte fra dansk designs guldalder i dag.